Viscerálny tuk: prečo je tak nebezpečný a 5 spôsobov ako sa ho zbaviť

Viscerálny tuk: čo je to a prečo je tak nebezpečný? Väčšina ľudí na telesný tuk hľadí ako na niečo relatívne neškodného, čoho sa chceme zbaviť len preto, aby sme vypadali a cítili sa lepšie. Ale viete, že určitý typ nebezpečného tuku, ktorý sa ukladá okolo orgánov, môže tiež prispievať k rozvoju chorôb srdca, demencie, rakoviny, […]

PHARMACOPEA CZ s.r.o.

Viscerálny tuk: prečo je tak nebezpečný a 5 spôsobov ako sa ho zbaviť Zatiaľ žiadne hodnotenia článku.

Viscerálny tuk: čo je to a prečo je tak nebezpečný? Väčšina ľudí na telesný tuk hľadí ako na niečo relatívne neškodného, čoho sa chceme zbaviť len preto, aby sme vypadali a cítili sa lepšie. Ale viete, že určitý typ nebezpečného tuku, ktorý sa ukladá okolo orgánov, môže tiež prispievať k rozvoju chorôb srdca, demencie, rakoviny, depresie a mnohých iných chorôb?

Uložený prebytok telesného tuku a obezita sú ale viac ako len nepekné – sú tiež priamo nebezpečné. Aj keď je ťažké predstaviť si obezitu a určité druhy telesného tuku ako samostatné zápalové ochorenia, presne to sú.

Čo je viscerálny tuk?

Viscerálny tuk je v podstate nahromadenie prebytočného vnútorného brušného tukového tkaniva. Inými slovami jedná sa o útrobný tuk, ktorý je uložený hlbšie ako podkožný tuk na bruchu. Má gélovú štruktúru a v skutočnosti obaľuje veľké orgány, napríklad pečeň, pankreas a obličky.

Pokiaľ máte vystupujúce brucho a široký pás, je to jasná známka, že máte nebezpečný viscerálny tuk. I keď je najviac viditeľný a najvýraznejší u obéznych jedincov, viscerálny tuk môže mať ktokoľvek, bez toho aby to musel vedieť.

Viscerálny tuk je zvlášť nebezpečný, pretože tieto tukové bunky, ako sa dozviete, nespôsobujú len to, že sú vám tesné nohavice – menia tiež fungovanie vášho tela.

Nadmerné množstvo viscerálneho tuku je tiež spájané s rizikom:

  • Ischemické choroby srdcové
  • Rakoviny
  • Mŕtvice
  • Demencie
  • Cukrovky
  • Depresie
  • Artritídy
  • Obezity
  • Sexuálne dysfunkcie

Viscerálny tuk funguje ako samostatný orgán

Viscerálny tuk sa považuje za toxický a škodí telu dvakrát, pretože je schopný spúšťať zápalové procesy a signálne molekuly, ktoré môžu narúšať normálne hormonálne funkcie tela. Keďže má na telo tak veľký dopad, dá sa vlastne považovať skoro za samostatný orgán.

Tukové bunky neukladajú len prebytočnú energiu – ukazuje sa, že sú v ľudskej fyziológii omnoho dôležitejšie, ako sa predpokladalo. Teraz už vieme, že sa tukové tkanivo chová ako samostatný orgán a vylučuje hormóny a zápalové látky. Ukladanie nadbytočného tuku okolo orgánov zvyšuje tvorbu prezápalových látok nazvaných tiež cytokíny, čo vedie k zápalu. Zároveň ovplyvňuje hormóny, ktoré regulujú chuť k jedlu, hmotnosť, náladu a fungovanie mozgu.

Ako viscerálny tuk vzniká

Štíhle brucho je kľúčovým ukazovateľom zdravia, telo sa ho preto snaží udržať reguláciou chuti k jedlu a výdajom energie. Aby organizmus zabránil nebezpečnému nahromadeniu tuku, pracuje vlastne ako orchester chemických látok, ktoré nám hovoria kedy jesť a kedy máme dosť. Tento systém chemickej odozvy, ktorý stojí na komunikácii medzi mozgom a ostatnými dôležitými orgánmi – čiže na prepojení mozgu a tela – je zodpovedný buď za udržovanie zdravej hmotnosti, alebo za sklon k priberaniu a ukladaniu viscerálneho tuku.

Základom vašej hmotnosti, chuti k jedlu a nálady je hladina krvného cukru, ktorú reguluje prevažne hormón inzulín. Inzulín udržuje hladinu krvného cukru v rovnováhe a znižuje ju po konzumácii sladkého alebo niečoho s vysokým obsahom sacharidov. Keď trávime jedlo, telo rozloží molekuly cukru a škrobu na jednoduchšie jednotky nazvané glukóza alebo fruktóza.

Tieto jednoduché cukry sa dostanú do krvného obehu a spustia uvoľnenie inzulínu z pankreasu. Inzulín má potom dôležitú úlohu dopraviť krvný cukor do buniek v celom tele. Keď tento proces pracuje správne, dodá nám energiu pre fungovanie mozgu, tkaniva a svalov. Inzulín súčasne súvisí so zásobami telesného tuku vrátane viscerálneho tuku uloženého hlboko v tele. Preto ľudia inzulín často prezývajú „hormón ukladania tuku“.

Keď je v krvnom obehu príliš glukózy a bunky už doplnili zásoby glykogénu, uloží sa glukóza ako tuk. To sa deje omnoho rýchlejšie a ľahšie pri konzumácii rafinovaných spracovaných sacharidov a sladkých potravín. Spracované škroby, ako biele pečivo alebo biela ryža, a potraviny s vysokým obsahom cukru sa rýchlo premenia na jednoduché cukry, ktoré sa dostanú do krvného obehu a spustia väčšie uvoľnenie inzulínu z pankreasu. Výsledkom je často nárast hmotnosti a ešte väčší hlad, ktorý vedie k dlhodobému prejedaniu, a tento začarovaný kruh sťažuje vyradenie sladkostí zo stravy.

Čím častejšie a dlhšie zostáva hladina inzulínu vysoká, tým je pravdepodobnejšie, že bude dotyčný zhromažďovať nadmerný telesný tuk a bojovať s hmotnosťou. Inzulín tiež komunikuje s mnohými inými hormónmi, ktoré sú potrebné pri rôznych procesoch, napríklad s tými vytváranými v nadobličkách, ako stresový hormón kortizol. Takže abnormálne vysoké hladiny a hormonálna nerovnováha vedú k silnému nutkaniu jesť, zmenám nálady, nedostatku energie a rôznym iným faktorom, ktoré prispievajú k vzniku chorôb.

Prečo niektorí ľudia ukladajú tuk viac viscerálneho tuku ako iní? Konkrétne mechanizmy zodpovedné za úmerný nárast ukladania viscerálneho tuku sú napríklad konzumácia príliš veľkého množstva kalórií („pozitívna energetická bilancia“), pohlavné hormóny, tvorba kortizolu, rastové hormóny a fruktóza (cukor) v strave.

6 rizík vysoké hladiny viscerálneho tuku

1.Zvýšený počet zápalov

Zásadným problémom je, že viscerálny tuk vytvára hormóny a zápalové molekuly, ktoré putujú priamo do pečene a ešte viac narúšajú hormonálne procesy a spôsobujú zápalové reakcie. Ak máte väčšie tukové zásoby ako potrebujete, najmä okolo vnútorných orgánov, ako je pečeň, srdce, obličky, pankreas a črevá, vytvára sa v tele zápal, trpí metabolizmus, a preto je tento kruh ťažké prelomiť.

Viscerálny tuk nespôsobí len neskorší zápal– sám sa zapáli produkciou látky nazvanej interleukín-6, druhom zápalovej molekuly. Tento druh tuku ukladá zápalové biele krvinky a spúšťa rad autoimunitných reakcií. Zápal je základom mnohých chorôb, a preto je zápalový brušný tuk spájaný so zhoršením kognitívnych funkcií, artritídou, cukrovkou a tak ďalej.

2.Vyššie riziko cukrovky

Predpokladá sa, že viscerálny tuk hrá väčšiu rolu pri inzulínovej rezistencii ako iné typy tukov, čo znamená zvýšené riziko vzniku cukrovky. Brušný tuk je napríklad považovaný za väčšie zdravotné riziko ako tuk na bokoch alebo stehnách nielen pre cukrovku, ale aj pre mnoho iných chronických ochorení. Niektoré zistenia naznačujú, že ženy s postavou v tvare hrušky sú pred metabolickými ochoreniami  ako cukrovka, chránené lepšie ako ľudia s veľkým bruchom.

Aj keď majú muži väčšie sklony ukladať viditeľné množstvo viscerálneho tuku, ženy sú určite tiež ohrozené. Zníženie množstva viscerálneho tuku pomocou zdravej stravy i inými spôsobmi je jedna z najdôležitejších prírodných ciest liečby cukrovky, ktorú máte vo svojej réžii.

3.Zťažuje chudnutie

Ľudia majú postupom času sklony byť ťažší a ťažší – a jedným z hlavných dôvodov je, že uložený telesný tuk ovplyvňuje pocit hladu, najmä viscerálny tuk. Možno sa to ťažko predstavuje, ale metabolizmus je z veľkej časti riadený množstvom už uloženého tuku. Tuk ovplyvňuje chuť k jedlu a kvôli hormonálnym zmenám, ktoré pôsobia, je ľahšie sa prejedať.

Vyššia hladina inzulínu tiež podporuje efektívnejšiu premenu kalórií na telesný tuk, takže začarovaný kruh pokračuje. Konzumácia rafinovaných sacharidov namiesto zložitých sacharidov v ich prirodzenom stave, ako zelenina a ovocie, môže spôsobiť zvýšenie „základnej hodnoty“ telesnej hmotnosti.

Vaša „základná hodnota“ je v podstate hmotnosť, ktorú si vaše telo snaží udržať prostredníctvom ovládania hormonálnych mediátorov mozgu. Keď jete rafinované sacharidy, ako bielu múku a cukor, vytvára sa nadbytok hormónov pre ukladanie tuku. Základná hodnota sa zvyšuje a je čím ďalej ťažšie dodržovať kaloricky vyváženú, zdravú stravu. Preto je dôležité zbaviť sa závislosti na cukre a riešiť priberanie a vytváranie viscerálneho tuku čo najskôr a nenechať situáciu vygradovať.

4.Vyššie riziko ochorenia srdca a mŕtvice

Cytokíny vytvárané tukom sú hlavnými faktormi prispievajúcimi k chorobám srdca a iným zápalovým poruchám. Keď je telo zapálené, pečeň je zahltená cholesterolom a toxínmi, a to vedie k ukladaniu povlaku v tepnách.

Viscerálny tuk je spojený so zvýšeným rizikom markerov kardiovaskulárnych ochorení, ako sú vysoká hladina triglyceridov, vysoký krvný tlak a vysoká hladina cholesterolu.

Podľa správy vytvorenej v roku 2013 v University Center Hospital of Quebec, je viscerálny tuk: úzko spojený so zhlukujúcimi sa kardiometabolickými rizikovými faktormi. Hypertriglyceridemia; zvýšená dostupnosť voľných mastných kyselín; uvoľňovanie prezápalových cytokínov tukovým tkanivom; inzulínová rezistencia a zápal pečene; zvýšená syntéza a sekrécia VLDL v pečeni; znížené odstraňovanie lipoproteínov bohatých na triglyceridy; prítomnosť malých, hustých častíc LDL; a znížená hladina HDL cholesterolu sú niektoré z mnohých metabolických zmien, ktoré sa k tomuto stavu viažu.

5.Vyššia pravdepodobnosť demencie

Čím ďalej viac zistení potvrdzuje, že existuje silné spojenie medzi obezitou, cievnymi ochoreniami, zápalom a zhoršením kognitívnych funkcií, vrátane demencie. Vlastne sa zdá, že prebytok kilogramov na tele znamená menší objem mozgu, a tak aj jeho horšie fungovanie v pokročilejšom veku.

Výskum ukazuje, že ľudia s najväčším bruchom majú vyššie riziko demencie ako tí s menším bruchom. To platí aj pre osoby s nadmerným množstvom tuku na bruchu, ktoré majú inak normálnu hmotnosť! Čím väčšie brucho (alebo pomer pásu k bokom), tým viac negatívnych dopadov na pamäťové centrum v mozgu nazvané hipokampus. Veľa odborníkov si v súčasnosti myslí, že za dôležitý rizikový faktor rozvoja demencie by sa mala považovať skôr hladina viscerálneho tukového tkaniva ako BMI.

Výsledky štúdie z roku 2010 vykonanej Kardiologickým oddelením Oita Red Cross Hospital v Japonsku ukázali, že zvýšené množstvo viscerálneho tuku u pacientov bez demencie s cukrovkou 2. typu je sprevádzané abnormálnymi zmenami objemu hipokampu a inzulínovou rezistenciou. Ďalšie štúdie tiež ukázali, že čím väčší má človek pomer pásu k bokom, tým väčšie je riziko malých mŕtvic, ktoré sú spojené so zhoršením funkcií mozgu.

Stále nevieme, ako presne spolu viscerálny tuk a demencia súvisia, ale predpokladá sa, že to má čo dočinenia s hormónom leptinom, ktorý sa uvoľňuje z uloženého tuku a má nepriaznivé účinky na mozog, reguláciu chuti k jedlu, učenie a pamäť. Leptin a ghrelin sú dva hormóny, ktorým je pri prirodzenom chudnutí potrebné venovať najviac pozornosti.

6.Vyššia pravdepodobnosť depresie a porúch nálady

Keďže je nadbytočný telesný tuk spojený s hormonálnymi zmenami zahrňujúcimi napríklad serotonín, galanín a iné mozgové neurotransmitery, môže prebytok telesného tuku negatívne ovplyvňovať náladu.

Štúdia vykonaná v roku 2014 na Lekárskej fakulte Bostonskej univerzity zistila, že u dospelých v strednom veku sú depresívne symptómy spojené s viscerálnou obezitou. Aby vedci preskúmali vzťah medzi mierou obezity (tuku) a depresiou, preskúmali viscerálne tukové tkanivo a symptómy depresie u 1 581 žien (priemerný vek 52,2 roku) a 1 718 mužov (priemerný vek 49,8 rokov).

Po korekciách s ohľadom na vek, BMI, fajčenie, alkohol a iné faktory, výsledky ukázali, že väčšie množstvo uloženého viscerálneho tuku znamenalo väčšiu pravdepodobnosť prežitia depresie. Ako ukazujú aj iné štúdie, viscerálny tuk je unikátny patogénny tuk, ktorý sa skladá z metabolicky aktívneho tukového tkaniva, ktoré narušuje zdravú funkciu neurotransmiterov.

Depresia je spojovaná s väčším množstvom uloženého tuku najmä u žien, takže by pre ne mohlo byť o to dôležitejšie dodržovať protidepresívnu diétu. V štúdii u žien v strednom veku starších 50 rokov bol s prejavmi depresie spojený viscerálny tuk, nie však podkožný tuk na bruchu ani obvod pásu.

Prirodzené spôsoby, ako sa zbaviť viscerálneho tuku

Ešte stále neexistuje jednoduchý spôsob, ako zistiť, koľko uloženého tuku je viscerálny tuk a koľko je podkožný tuk, pretože viditeľný tuk na bruchu je kombináciou oboch. CT snímky môžu lekárom pomôcť jeho množstvo určiť, ale táto metóda nie je dokonalá ani ekonomická pre pravidelné mesačné sledovanie.

Nie je však potreba snažiť sa zisťovať, aká časť viditeľného tuku na bruchu je viscerálna a aká podkožný tuk. Stačí si uvedomiť, že veľké brucho a veľký obvod pásu predstavujú riziko a nie sú zdravé. Ženám s obvodom pásu cez 90 cm a mužom s obvodom pásu viac ako 100 cm hrozia rôzne ochorenia a mali by sa snažiť svoje tukové zásoby čo najskôr znížiť.

Výskum naznačuje, že keď držíte diétu, strácate predovšetkým biely tuk, ktorý sa od viscerálneho tuku líši a zvyčajne sa priberá a stráca rovnomerne po celom tele. Viscerálny tuk zhodíte ľahšie, pokiaľ skombinujete cvičenie a správnu stravu – oboje je dôležité pre hormonálnu reguláciu.

5 krokov k zníženiu rizika ukladania viscerálneho tuku

1.Uberte cukor a rafinované sacharidy

Už viete, že inzulín je jedným z najdôležitejších hormónov v tele – a naša strava priamo ovláda jeho uvoľňovanie. Inzulín hrá hlavnú rolu pri metabolizme, pomáha dopraviť energiu z jedla do buniek. Keď je bunka normálna a zdravá, má mnoho inzulínových receptorov, takže naň nemá problém reagovať. Ale keď je bunka vystavená vysokej hladine inzulínu kvôli neustálej prítomnosti veľkého množstva glukózy, tak sa systém pokazí.

Príliš mnoho inzulínu spôsobí, že sa bunky začnú prispôsobovať. Zníži sa počet receptorov, ktoré reagujú na inzulín a to vedie k inzulínovej rezistencii. Pretože konzumácia príliš veľkého množstva rafinovaných sacharidov a cukru vedie k prudkému uvoľňovaniu inzulínu, je ich obmedzenie prvým krokom k prirodzenému navráteniu hormonálnej rovnováhy a redukcii tuku.

Trocha prebytočného tuku okolo pásu narušuje efektivitu inzulínu tak moc, že panuje presvedčenie, že osoba s nadváhou vytvára dvakrát až päťkrát viac inzulínu ako štíhla osoba! Obmedziť konzumáciu sacharidov a cukru vám môže pomôcť používanie primeraného množstva prírodných sladidiel, konzumácia veľkého množstva fermentovaných potravín a zvýšenie príjmu prospešných tukov.

Z našich výrobkov je možné podporiť telo pomocou produktov Chitomax a Fenuprim

2.Zasýťte sa zeleninou s nízkym obsahom škrobu, tuku a bielkovinami

Základom vašej stravy by mali byť potraviny podporujúce spaľovanie tukov, ku konzumácii ktorých sa náš druh vyvinul. Každý človek je samozrejme trochu iný, takže si stravu zloženú z nespracovaných potravín môžete prispôsobiť podľa svojej vlastnej genetiky, zdravotného stavu, miery aktivity, životných okolností a cieľov.

Celkovo potrebujeme jesť skutočné potraviny s vysokým obsahom živín. To znamená vyhýbať sa baleným potravinám a prítomnosti umelých prísad, toxínov a antinutrientov. Mali by sme tiež jesť veľa prospešných tukov, ako kokosový olej, extra panenský olivový olej, ryby ulovené v prírode, orechy a semená, ktoré pozitívne ovplyvňujú inzulínovú rovnováhu, baktérie v črevách, hormóny a udržovanie hmotnosti. Pre zvládanie hladu a obmedzovanie výkyvov inzulínu sú taktiež dôležité bielkoviny. Zdravé bielkoviny sú napríklad divoké ryby, hovädzie mäso zvierat kŕmených trávou, bio vajcia z voľného výbehu a surové mliečne výrobky.

3.Pravidelne cvičte

Zaradenie pohybu počas dňa a čo najväčšie obmedzenie doby strávenej v sede má mnoho zaznamenaných prínosov. Cvičenie nám pomáha vyrovnávať hladinu inzulínu a pripravuje bunky na využívanie glukózy. To je zásadné, pretože keď je na tele nabaleného viac tuku, zasahuje do prenikania inzulínu do svalového tkaniva.

Aj keď rôzne druhy cvičení môžu u osôb s metabolickým syndrómom obmedziť kardiovaskulárne riziká vychádzajúce z viscerálnej obezity, štúdia z roku 2013 publikovaná v časopise The International Journal of Cardiology zistila, že vysoko intenzívne cvičenie so záťažou viedlo k rýchlejšej strate viscerálneho tuku u dospelých ako mierny tréning. To znamená, že HIIT tréning a intervalový tréning môžu pomôcť zhodiť tuk na bruchu rýchlo a najefektívnejšie, ale kombinácia cvičení so záťažou a aeróbneho cvičenia na výdrž tiež pomáha. Vyskúšajte, ktorý druh cvičenia vám funguje najlepšie a ktoré budete chcieť robiť pravidelne, napríklad intervalový tréning (mimoriadne účinne spaľuje tuky), cvičenie so záťažou, HIIT tréning a podobne.

Pokiaľ nemáte dosť síl na intervalový tréning, začnite denne 2 x 10 minút chikung viď TU. Pri vyššej záťaži je možné doplniť energiu pomocou produktov Cordyceps a Maca HP OSS – 1 tobolka z každého výrobku, ráno na lačno – na energiu to pôsobí doslova magicky.

4.Obmedzte stres

Pri chudnutí sa často prehliada význam potešenia, hry a spoločenských vzťahov, ale my vieme, ako je pre zhadzovanie nadbytočného tuku dôležité zahnať stres. Stres spúšťa tvorbu kortizolu a narušuje zvládanie chuti k jedlu, metabolizmus, spánok a chute.

Bylinné adaptogény môžu pomáhať znižovať hladinu kortizolu a techniky na zníženie stresu, ako napr. liečivá modlitba, meditácie, cvičenie a čítanie, tiež prospievajú. K obmedzeniu stresu je prínosné aj vystavovanie sa slnku (nielen kvôli vitamínu D) a trávenie času vonku. Tak buďte aktívni a vydajte sa nejakým spôsobom do prírody, ideálne každý deň.

Medzi adaptogény patria všetky medicinálne huby. Vhodná protistresová kombinácia je He Shou Wu a Duanwood Reishi Spórový prášok. 2 tobolky od každého ráno na lačno.

5.Uprednostňujte kvalitný spánok

V spojení s reguláciou hormónov a hmotnosti sú prínosy aspoň sedem až osemhodinového spánku každú noc (a ideálne tiež čo najmenšieho kontaktu s umelými zdrojmi svetla) dobre zdokumentované. Kvalitný odpočinok navracia do normálu chuť k jedlu a stresové hormóny, podporuje metabolizmus a bráni chutiam. Na rýchle zaspávania a viac spánku skúste pred spaním používať uvoľňujúce éterické oleje, dajte si kúpeľ, vyhýbajte sa kofeínu a spite v tmavej, chladnej miestnosti.

Prosím, ohodnoťte článok

Redakce webu Superionherbs.cz: zobrazit autory.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *