Wim Hof zvaný “ľadový muž” – ako ovládať telo a zostať zdravý

Obdobia známe vyšším výskytom prechladnutia a iných ochorení bývajú pre organizmus náročnejšie. V zlom počasí sa ľudia často necítia ani psychicky fit. To všetko sa v konečnom dôsledku premieta do celkovej životnej úrovne. Napriek tomu sa dá urobiť veľa pre zlepšenie tohto stavu. Jednou z veľmi netradičných možností je nasledujúca zaujímavá metóda. Wim Hof rozbíja […]

PHARMACOPEA CZ s.r.o.

Wim Hof zvaný “ľadový muž” – ako ovládať telo a zostať zdravý Zatiaľ žiadne hodnotenia článku.

Obdobia známe vyšším výskytom prechladnutia a iných ochorení bývajú pre organizmus náročnejšie. V zlom počasí sa ľudia často necítia ani psychicky fit. To všetko sa v konečnom dôsledku premieta do celkovej životnej úrovne. Napriek tomu sa dá urobiť veľa pre zlepšenie tohto stavu. Jednou z veľmi netradičných možností je nasledujúca zaujímavá metóda.

Wim Hof rozbíja hranice možností

Počuli ste už meno Wim Hof? Možno ste si ho všimli v reláciách plných bláznivých nápadov a kuriozít. Tento 59-ročný Holanďan je naozaj niečo. Svojím životným štýlom rúca najrôznejšie hranice a možnosti, ako ich stanovuje “západná” medicína. A keď vám povieme, že jeho prezývka je Ľadový muž, veľa to vysvetľuje. Zaujímavý muž s netradičným životným štýlom rozhodne stojí za pozornosť. Na svojej webovej stránke uvádza, že je držiteľom 21 Guinnessových rekordov.

Testovanie Wima Hofa vo Feirnsteinovom inštitúte pre lekársky výskum v roku 2007


Dr. Kenneth Kamler, ktorý sa podieľal na testovaní Wima Hofa vo Feirnsteinovom inštitúte pre lekársky výskum v roku 2007, o ňom povedal nasledovné:
“Wim dokáže odolávať chladu, pretože dokáže zmeniť fyziológiu svojho tela. Dokáže aktivovať schopnosti, ktoré sú v každom z nás nevyužité. Jeho teplota postupne klesla o desať stupňov na úroveň, ktorá je pre bežného človeka nezlučiteľná so životom. Každopádne Wim dokázal opäť zvýšiť svoju telesnú teplotu o šesť stupňov, a to len pomocou meditačných techník. Tento výkon sa v medicíne stále považuje za nemožný.”

Do ľadového jazera na upokojenie duše

Ako však Wim Hof dospel k svojej metóde, ktorá spája terapiu chladom, dýchanie a meditáciu? Muž viedol tradičný život, kým jeho manželka, ktorá trpela depresiami, nespáchala v roku 1994 samovraždu. Štyri deti mu nedovolili príliš smútiť a on musel zabezpečiť rodinu. Wim však cítil, že potrebuje pracovať na zmierení a celkovo relaxovať. Začal nielen cvičiť jogu, ale aj hľadať odpovede v rôznych filozofických smeroch. Skutočnú pomoc však našiel v tom, čo vlastne poznal celý život. Od malička sa rád otužoval a zima nebola jeho nepriateľom.

Jedného dňa sa však niečo zmenilo. V ten večer, keď sedel na lavičke v parku, mu v hlave skrsla myšlienka. Potom si všimol mierne zamrznutú hladinu rybníka. Neváhal, vyzliekol si šaty a ponoril sa do ľadovej vody. Nasledovalo to, čo by človek očakával. Bol to obrovský šok pre telo. Ťažko sa mu dýchalo a pokožku mal akoby prebodnutú ihlami. Jedna za druhou. Napadlo mu sústrediť sa na hlboké dýchanie – zrazu bol úplne pokojný. Po vyjdení z vody pocítil to, čo už dlho necítil: absolútny pokoj a uvoľnenie. A pretože keď má niečo taký obrovský úspech, chceme to hneď zopakovať, urobil rovnaký proces aj na druhý deň. A aj tentoraz sa cítil skvele. Práve tu sa začali formovať prvé kroky k vytvoreniu jeho metódy: Metóda Wima Hofa (WHM). Vďaka svojim znalostiam tibetskej tummo jogy postupne zostavil metódu, ktorá by slúžila nielen jemu, ale bola by prospešná aj pre ostatných.

Hofova misia znie: “To, čo dokážem ja, sa môže naučiť každý.”

Najdlhšie plávanie pod ľadom

V tomto videu Wim Hof predvádza výkon, ktorý mu vyniesol zápis do Guinnessovej knihy rekordov. Neďaleko fínskej dediny Kolari v marci 2000 podplával 57,5 metra ľadu. Na sebe mal len plavky a plavecké okuliare.

Špeciálne dýchacie, otužovacie a meditačné techniky

Práca Wima Hofa sa stala predmetom vedeckých experimentov. Jeden z nich vysvetlil, že metódy aktivujú oblasť v periakveduktálnej šedej zóne. Teda v časti mozgu, ktorá je hlavným riadiacim centrom zodpovedným za potláčanie bolesti. Tento objav zvyšuje možnosť, že metóda Wima Hofa by sa mohla stať liekom proti bolesti. Práve táto skutočnosť sa vraj prejavuje u ľudí, ktorí WHM účinne používajú za výnimočných podmienok.

Wim Hof verí, že špeciálne dýchacie techniky v kombinácii s kontrolovaným otužovaním pomáhajú ovplyvňovať autonómny nervový systém. Týmto spôsobom človek vedome ovláda množstvo procesov v tele.

Čo je to autonómny nervový systém?

Autonómny nervový systém, skrátene ANS, je súčasťou centrálneho nervového systému. Reguluje viscerálne (črevné) funkcie ľudského tela, napríklad reguluje telesnú teplotu, krvný tlak a dokonca aj vyprázdňovanie močového mechúra. Zaujímavé je, že ide vždy o veľmi rýchle deje (v jednotkách sekúnd).

Centripetálne vlákna (aferentné) majú veľký význam pri regulácii homeostázy. V našom prípade sú veľmi dôležité centrifugálne eferentné – časti. Tie sa skladajú zo systémov pomenovaných: sympatikus a parasympatikus. Aký je ich účel?

Sympatikus pripravuje organizmus na náročnejšie podmienky: teda nielen na zvýšenú aktivitu, ale aj na rýchle reakcie na vonkajšie podnety. Zrýchľuje sa tep srdca, sťahujú sa cievy a zvyšuje sa uvoľňovanie energie. V dôsledku toho sa do tela dostáva viac kyslíka. Ide o veľmi šikovné reakcie, ktoré pomáhajú prežiť stresové situácie. Keď je však stresu veľa, čo v dnešnej dobe vôbec nie je výnimkou, je pre organizmus veľmi škodlivý. Zvyšuje sa krvný tlak a vznikajú ďalšie zdravotné komplikácie

Parasympatikus zabezpečuje upokojenie a stará sa o telo, keď nie je stres. Stará sa o trávenie a šetrí energiu na chvíle, keď je potrebná.

To, že niečo nepoužívate, neznamená, že to nie je možné.

WHM pod dohľadom vedcov

Ale späť k Wimovi Hofovi. Vo výskume, ktorý v roku 2018 uskutočnili vedci z Wayne State University, tím Dr. Otta Muzika zistil významné rozdiely v periakveduktálnej šedej hmote. Zaujímavé je, že táto oblasť je spojená s mozgovými mechanizmami. Metóda Wima Hofa teda môže podporovať spontánne uvoľňovanie opioidov a kanabinoidov v mozgu. Tieto látky majú vplyv na fyziologické procesy súvisiace so zmenami teploty, krvného tlaku a tiež na zmiernenie bolesti.

Počas pokusu o svetový rekord v roku 2009 bol Wim Hof ponorený do ľadu. Bol oblečený len v krátkych nohaviciach a prehltol teplotnú kapsulu. Teplota 37 °C sa po 75 minútach zmenila na 31,111 °C. Po ďalších 20 minútach sa zvýšila na 34,444 °C. Lekári sa zvyčajne domnievajú, že ak telesná teplota klesne pod 32,222 °C, telo sa už neohreje a človek postupne zomrie na podchladenie. Wim Hof však ukázal, že to vôbec nemusí byť pravda. Na základe svojej metódy dokázal zvýšiť teplotu o dôležité tri stupne – z 31 °C na 34 °C. Možnosti metódy Wima Hofa sú preto obrovské.

Čo môže Wim Hof zmeniť?

Dôkladný tréning umožňuje Wimovi Hofovi zvládnuť extrémne teploty, kontrolu dychu, srdcovej frekvencie a krvného obehu. A konkrétnejšie?

  • Wim Hof dokáže meniť a udržiavať telesnú teplotu, čo u ľudí nie je bežne možné.
  • Prostredníctvom dychových cvičení dokáže upraviť pH krvi, čo následne ovplyvňuje ďalšie biochemické reakcie tela.
  • Wim Hof vedome ovplyvňuje reflexy, a to prostredníctvom meditácie a koncentrácie.
  • Vedome ovláda rozširovanie a sťahovanie ciev, čím mení prietok krvi v končatinách.
  • Wim Hof dokáže ovplyvniť správanie niektorých hormónov, ako sú adrenalín, kortizol.
  • Niekoľkokrát zvyšuje bazálnu pokojovú rýchlosť metabolizmu, čo prispieva k vyššiemu energetickému výdaju.
  • Vedci si zatiaľ nie sú istí, ako ovplyvňuje imunitné reakcie organizmu, čo je ďalšia zo schopností Wima Hofa.

Dýchanie, ľadová terapia a koncentrácia tvoria metódu, ktorá môže telu prospieť v mnohých oblastiach. Či už ide o prispôsobenie sa chladu, lepšie zvládanie stresu, zlepšenie kreativity, ale môže mať dokonca vplyv aj na niektoré ochorenia, medzi ktoré patrí astma, reumatoidná artritída, skleróza multiplex, Parkinsonova choroba, sarkoidóza, vaskulitída a niektoré autoimunitné ochorenia.

Wim Hof dokázal

  • zabehnúť polmaratón (21,0975 km) za polárnym kruhom naboso a len v šortkách,
  • zaplávať 66 metrov pod ľadom,
  • visieť na jednom prste vo výške 2 000 metrov nad morom,
  • vystúpiť na najvyššie hory len v šortkách,
  • zabehnúť maratón v Namíbijskej púšti bez toho, aby ste sa napili,
  • stáť v nádobe s ľadom viac ako hodinu.

Ako funguje metóda Wim Hof?

Z uvedeného je zrejmé, že príprava na túto metódu nie je jednoduchá. Všetky časti by sa mali vykonávať v bezpečnej situácii.

Na webovej stránke metódy Wim Hof si môžete bezplatne prejsť tri videá s názvom Free mini class. Prvé z nich rozoberá časť dýchania a práve na túto časť sa pozrieme bližšie. Keďže zahŕňa nadmerné – rýchlejšie alebo oveľa hlbšie – dýchanie ako zvyčajne, je potrebná opatrnosť. Mohli by ste totiž stratiť rovnováhu alebo by ste mohli omdlieť. Sám Wim Hof odporúča vykonávať tento proces na posteli alebo na pohovke. Ide o stav, keď sa kyslé prostredie mení na zásadité, čo bolo dokázané štúdiami.

Pred začatím tohto dýchacieho procesu by ste sa však mali cítiť zdraví a bez ochorení dýchacích ciest. Okrem toho je ideálne začať s dýchaním hneď ráno po prebudení – ešte predtým, ako pôjdete na raňajky.

Uvoľnite sa, sadnite si alebo si ľahnite a k rukám si priložte stopky, možno na mobilnom telefóne. Je dôležité si uvedomiť, že pri tomto dýchaní nepoužívate len pľúca, ale potrebujete aj brucho, hrudník a hlavu. Hlboké brušné dýchanie je veľmi dôležité. Vďaka nemu sa do mozgu dostane viac kyslíka. Dýchajte tak, že začnete bruchom, hrudníkom a celý proces pocítite v hlave. Potom úplne vydýchnite, ale nie úplne, len nechajte vzduch vyjsť von. Toto dýchanie vykonajte 30-krát. Musíte sa sústrediť na toto dýchanie a nemyslieť na nič iné. Potom sa budete cítiť veľmi uvoľnene a budú vás brnieť nohy a ruky. Keď naposledy vydýchnete, stlačte stopky a zmerajte si, ako dlho vám trvá, kým vyjdete bez vzduchu. Spočiatku to bude približne minúta až minúta a pol. Keď sa budete potrebovať znova nadýchnuť, opäť sa zhlboka nadýchnite cez brucho a nechajte dych dosiahnuť hlavu, kde ho na 10 až 15 sekúnd zastavíte. Tým sa ukončí prvé kolo. Celý proces vykonajte ešte dvakrát a vždy by ste mali zadržiavať dych na dlhšie a dlhšie časové úseky. Dýchanie je potom hlbšie a do mozgu sa vám dostane viac kyslíka. Pravdepodobne sa budete cítiť skvele a budete chcieť urobiť ďalšie kolo, čo môžete pokojne urobiť.

V nasledujúcom videu si účastníci Free mini class dajú v krátkych intervaloch ľadovú sprchu. Otužovanie však treba absolvovať postupne.

Čo je pre nás dôležité

Hoci táto metóda nemusí byť pre každého, je to zaujímavý prístup k liečbe tela. Je zaujímavé vedieť, že to, čo niektorí považujú za nemožné, nie je pre niektorých ľudí až taký veľký problém. Za roky, odkedy Wim Hof predstavil svoju metódu, si získal mnoho fanúšikov po celom svete a zaujal aj vedcov. Niektorí ľudia metódu zvládli a dnes sa cítia oveľa silnejší a neboja sa podeliť o svoje skúsenosti.

Vedci sa touto metódou zaoberajú so všetkou vážnosťou a v priebehu rokov sa uskutočnilo niekoľko štúdií, ktoré ukázali zaujímavé závery. Keďže Wim Hof má rád výzvy, vždy sa snaží zistiť, kam až môže vo svojom výskume zájsť.

Zdroje:Wim Hof method, oficiální stránka. Dostupné z: https://www.wimhofmethod.com/
Wim Hof, Wikipedia. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof
AubMckenzie: Wim Hof Method Animation, YouTube video. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=gKgUE76udK4
Funkce buněk a lidského těla, multimediální skripta 3. LF UK,  Dostupné z: http://fblt.cz/skripta/regulacni-mechanismy-2-nervova-regulace/6-autonomni-nervovy-system/
Univerzita Tomáše Bati, Zlín. Léčiva ovlivňující vegetativní nervový systém. http://www.chemie.utb.cz/t8fch/temata/05a_vns-adrenergika.pdf
Video k dýchání https://www.youtube.com/watch?v=nzCaZQqAs9I a další videa z kanálu Wim Hof https://www.youtube.com/user/wimhof1/videos

Prosím, ohodnoťte článok

Redakce webu Superionherbs.cz: zobrazit autory.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *